Kodowania warto się uczyć
Dawniej mówiono: szyfrowanie, zapisywanie z pomocą symboli, oznaczanie, utajnianie. Teraz też tak się mówi albo mówi się też krócej: kodowanie. Nuty i znaki na pięcioliniach to kod muzyki, znaki drogowe to zakodowane informacje ułatwiające kierowcom i pieszym przemieszczanie się w labiryntach ulic. Numery autobusów i tramwajów kodują ich trasy w danym mieście. Wyrazy tekstów kodują znaczenia. Mówi się o kodach kulturowych, kodach PESEL i kodach paskowych. Kody są wszędzie.
Umiejętność poruszania się w skomplikowanym świecie kodów jest niezbędna do życia, ale żeby ją opanować, musimy nie tylko uczyć się poszczególnych języków kodowania, ale i tworzenia tych języków. Wtedy dopiero dobrze zrozumiemy, jak działają i nauczymy się je rozpoznawać, odczytywać, a w wielu przypadkach także bronić się przed ich niekorzystnym wpływem.
Kodowanie potrzebne jest każdemu – co do tego nie ma wątpliwości. Nie musimy od razu uczyć się języków programowania maszyn (tworzenie programów – to także kodowanie). Wielu mądrych ludzi zauważa, że uczenie się kodowania od wczesnych lat życia, nawet bez komputerów, ułatwi w przyszłości funkcjonowanie w coraz bardziej komplikującym się świecie techniki, ekonomii, nauki i relacji międzyludzkich. Każdy, kto w dzieciństwie zetknął się z zagadnieniami szeroko rozumianego kodowania, dużo szybciej opanuje też dowolny język programowania niż ktoś, kto w młodości zwlekał z podjęciem nauki.
W tym kodzie kreskowym zawarliśmy określenie "CNiT EC1"
Aby kodować, na początku nie trzeba umieć dobrze pisać ani czytać. Wystarczy rozumieć, co oznaczają znaki w kształcie strzałek czy chorągiewek. Potem przychodzi kolej na rozumienie i porządkowanie instrukcji, tworzenie procedur i programów. „Potem” nie oznacza nawet „w szkole średniej”. Już nawet uczniowie klas 1-3 uczą się tego na lekcjach!
Zwykle "QR-code" służy do adresów internetowych.
Tym razem jest inaczej: zakodowaliśmy w tym standardzie słowa "ARKA NAUKI".
Poniżej zakodowany jest pewien tekst. Niektóre litery zostały zastąpione cyframi. Prawda, że nie jest trudno go odkodować?
Marek Pisarski
Zapraszamy do Centrum Nauki i Techniki EC1, oto terminy rozpoczęcia warsztatów:
- wtorek 20 listopada: godz. 9:15, 10:30
- środa 21 listopada: godz. 9:15, 10:30
- czwartek 22 listopada: godz. 9:15, 10:30
- wtorek 27 listopada: godz. 9:15, 10:30, 11:45
- środa 28 listopada: godz. 9:15, 10:30
- czwartek 29 listopada: godz. 9:15, 10:30
- środa 5 grudnia: godz. 9:15, 10:45
- czwartek 6 grudnia: godz. 9:15, 10:45
- wtorek 11 grudnia: godz. 9:15, 10:45
- środa 12 grudnia: godz. 9:15, 10:45
- czwartek 13 grudnia: godz. 9:15, 10:45
- wtorek 18 grudnia: godz. 9:15, 10:45
- środa 19 grudnia: godz. 9:15, 10:45
- środa 2 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- czwartek 3 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- wtorek 8 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- środa 9 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- czwartek 10 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- wtorek 15 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- środa 16 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- czwartek 17 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- wtorek 22 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- środa 23 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- czwartek 24 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- wtorek 29 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- środa 30 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
- czwartek 31 stycznia 2019 r.: godz. 9:15, 10:45
Grupa uczniów może liczyć maksymalnie 20 osób. Grupy większe niż 20-osobowe będą dzielone na dwie części. Podczas gdy jedna będzie brała udział w zajęciach, druga będzie zwiedzała Centrum Nauki i Techniki EC1, szukając w nim znaków kodujących rozmaite informacje.
Warsztaty nie są dodatkowo płatne. Aby wziąć w nich udział, należy najpierw zadzwonić pod numer 42 600 61 00 (pn. - pt. w godzinach 8:30 – 16:00, sob. – niedz. w godzinach 10:00 – 18:00), pod którym będzie można ustalić termin zajęć, a potem zarezerwować lub kupić w kasie bilety wstępu do CNiT.