Edukacja dla klas 7-8 szkoły podstawowej

Zestawienie przedstawia ofertę zajęć w EC1 Łódź wspierających II etap edukacyjny (13-14 lat).

Kliknij tutaj po zestawienia dla pozostałych grup wiekowych

 

Z prądem i pod prądZ prądem i pod prąd, czyli o energii elektrycznej i obwodach (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 4-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Wszyscy wiemy, że prąd płynie przewodami, że zasila różne urządzenia a bierze się go z baterii lub gniazd w naszych domach. Ale jakimi prawami rządzi się prąd elektryczny? Skąd „wie” dokąd płynąć? Jak można przewidzieć czy zbudowany obwód zadziała tak, jakbyśmy sobie tego życzyli? 
To wszystko brzmi bardzo skomplikowanie ale da się to zrozumieć, przy okazji mając sporo zabawy w Strefie Niskich Napięć, gdzie przed rewitalizacją EC1 stały prawdziwe szafy zasilające.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas IV-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: przyrody i fizyki.


 

Mikroskop elektronowyW „świetle” elektronów, czyli patrząc przez mikroskop elektronowy (Zajęcia z klasą)
warsztaty dostępne od stycznia 2020 r.

Ile razy powiększa lupa? Może kilkanaście razy. Czy dostrzeżesz przez nią wszystkie ciekawe szczegóły? A jeśli użyć mikroskopu optycznego, który powiększa setki razy? Co wtedy zobaczysz? Na pewno dużo więcej... Pomyśl jednak, jakie tajemnice odkryć można gdy powiększy się go dziesiątki tysięcy razy! Nasze zajęcia pozwolą na porównanie różnych narzędzi do „powiększania świata” – łącznie z prawdziwym mikroskopem elektronowym.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas IV-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: przyrody, biologii i fizyki.


 

Skąd się bierze prąd?Skąd się bierze prąd, czyli jak działała elektrownia węglowa EC1 (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 4-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Korzystając z pomocy prowadzącego oraz kart pracy, uczniowie poznają tajniki poszczególnych urządzeń elektrowni. Dowiadują się, czym były konwejer i opłomki; że w elektrowni nie produkowano energii, lecz jedynie ją przetwarzano oraz co jest jedynym źródłem energii dla człowieka.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas IV-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: przyrody, fizyki, informatyki, techniki oraz chemii.


 

Skąd się wzięła muzyka?Skąd się wzięła muzyka, czyli od monochordu do keyboardu (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Każdy lubi muzykę, nie wszyscy jednak wiedzą, jak się ją komponuje i dlaczego niektóre układy dźwięków są miłe dla ucha, a inne nie. W prosty sposób postaramy się wyjaśnić pochodzenie muzyki oraz najprostsze zasady harmonii. Przywołamy Pitagorasa i Paula McCartney’a.


 

Krótka historia podboju KsiężycaKrótka historia podboju Księżyca, w rocznicę lądowania na Srebrnym Globie (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

20 lipca 1969 roku Neil Armstrong dotknął powierzchni Księżyca. Było to zwieńczenie wysiłku armii ludzi. Zajęcia pozwolą zorientować się, na czym polegał ten wysiłek, jakie były jego etapy oraz zastanowić się, jak program Apollo wpłynął na nasz świat i dlaczego od roku 1972 nie latamy już na Srebrny Glob. A może wkrótce znów zaczniemy?

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VI-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: fizyki, matematyki i historii.


 

Huragany, cyklony i hiperkanyEkstremalne zjawiska pogodowe, czyli tornado i huragan w rolach głównych (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Wraz ze zmianami klimatu na naszej planecie coraz częściej mamy do czynienia z warunkami sprzyjającymi powstawaniu ekstremalnych zjawisk pogodowych. Podczas zajęć uczniowie poznają mechanizm powstawania tornada lub cyklonu tropikalnego. Animacje na kuli sferycznej będą doskonałym tłem do analizy tego rodzaju zjawisk. Z kolei nasz globus na ścieżce rozwoju wiedzy cywilizacji stanie się trójwymiarową kartą pracy. Nasze zajęcia zwiększą świadomość klimatyczną uczestników.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VII-VIII) oraz szkół średnich.
Podstawy programowe wspierane tymi zajęciami.


 

Jak zostać astronautą?ASTRONAUTA, czyli jak się zostaje astronautą (Zajęcia z klasą z Kinem Sferycznym)
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Ile kilometrów ponad Ziemię trzeba wzlecieć, żeby stać się astronautą? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na człowieka w chłodnym Kosmosie? Jak trenują astronauci w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, żeby ich organizmy nie odczuły skutków zmniejszonej grawitacji? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi oglądając film. Żeby je utrwalić, zapraszamy na zajęcia. Po nich przejdziemy do Strefy Głębokiego Kosmosu.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VI-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: fizyki, matematyki, techniki i historii. Wspierane elementy podstawy programowej


 

W Kosmos i z powrotemW KOSMOS I Z POWROTEM, czyli pogadanki po seansie w Kinie Sferycznym (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Jaki pożytek z badań umożliwiających loty w odległe zakątki  Wszechświata mają mieszkańcy Ziemi? Warto podzielić się wrażeniami i uporządkować je podczas rozmowy na temat problemów poruszonych na filmie. Warto docenić nowoczesne narzędzia komunikacji i techniki medyczne oraz zastanowić się, czy rzeczywiście mamy ochotę porzucać tak piękną Planetę, którą wszyscy podróżujemy  przez Wszechświat.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VI-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: fizyki, matematyki, techniki i historii. Wspierane elementy podstawy programowej


 

Kwiaty, owady i ich układyKwiaty, owady i ich układy, czyli dbajmy o przyrodę (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 6-8 szkoły podstawowej
zajęcia dostępne od lutego 2020 r.

Owady zapylające są nam bardzo potrzebne. Bez ich mozolnej pracy nie ma życia na Ziemi. Niestety wielu gatunkom zapylaczy grozi wyginięcie. Zapraszamy na zajęcia, podczas których opowiemy o budowie kwiatu, mechanizmach zapylania roślin oraz różnorodności świata owadów zapylających. Na koniec warsztatów każdy uczeń wysieje roślinę miododajną i zabierze ją ze sobą do domu, by o nią dbać i udostępnić owadom.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VI-VIII).
Podstawy programowe wspierane tym pokazem.


 

Mikroświat czyli chemia w Centrum Nauki EC1Mikroświat, czyli chemia w Centrum Nauki EC1 (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Przemiany chemiczne zachodzą w makroświecie, czyli w świecie naszych zmysłów: widzimy gotującą się wodę, czujemy zapach kwiatów, smak soli kuchennej czy porowatość powierzchni. Jeżeli jednak chcemy te procesy i stany wyjaśnić, to sięgamy do świata cząsteczek, atomów, jonów, elektronów, kwarków. Korzystając z gier chemicznych i infografik uczniowie rozwiązują zadania i zagadki zawarte w karcie pracy.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VII-VIII) oraz szkół średnich.
Podstawy programowe wspierane tymi zajęciami.


 

Wahadło FoucaultaPoczuj z nami, że Ziemia się kręci, czyli o mierzeniu wysokości zegarkiem (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Nazwa wahadła upamiętnia Jeana Foucaulta, który zademonstrował je w lutym 1851 roku. Ma ono możliwość wahania się w dowolnej płaszczyźnie pionowej. Ruch obrotowy Ziemi wpływa na wahadło. Zmiany te dowodzą istnienia tego ruchu. Podczas zajęć będziemy mierzyć długość wahadła, korzystając ze wzoru na jego okres. Uczestnicy dowiedzą się też więcej na temat ruchu obrotowego Ziemi, poznają takie pojęcia jak doba wahadła oraz wykonają szereg obliczeń związanych z zależnością doby wahadła od szerokości geograficznej, na której wahadło jest zawieszone.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VII-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: fizyki, matematyki, informatyki i geografii.


 

Z kciukiem w gwiazdyZ kciukiem w gwiazdy, czyli mierzymy to, czego zmierzyć się nie da (Zajęcia z klasą)
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Paralaksa w astronomii to pozorna zmiana położenia obiektu na sferze niebieskiej względem innych obiektów bardziej od nas oddalonych. Uczestnicy zajęć zapoznają się z paralaksą poprzez proste doświadczenia związane z przybliżonym określaniem odległości do różnych przedmiotów z użyciem własnego kciuka. Będziemy też korzystać ze stanowiska Paralaksa w Strefie Głębokiego Kosmosu ekspozycji Centrum Nauki i techniki EC1 oraz mierzyć odległości przyrządem skonstruowanym do tego celu z deseczki i dwóch laserowych wskaźników.

Zajęcia wspierają realizację zagadnień podstawy programowej II etapu edukacyjnego (klas VII-VIII) oraz szkół średnich, głównie w zakresie: matematyki, fizyki i geografii.


 

Najbliższe podwórkoNajbliższe podwórko (Planetarium EC1)
dla: uczniów kl. 4-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Podczas pokazu odpowiemy sobie na pytanie, gdzie jest w Drodze Mlecznej nasze miejsce. Spotkamy się oko w oko z wielkim obłokiem molekularnym, z którego narodził się Układ Słoneczny. Obejrzymy  z bliska powierzchnię Słońca i wybierzemy się w podróż po najbardziej niesamowitych miejscach naszego systemu planetarnego, sięgając do jego odległych granic.

Podstawy programowe wspierane tym pokazem


 

Gwiazdozbiory nocnego niebaGwiazdozbiory nocnego nieba (Planetarium EC1)
dla: uczniów kl. 4-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Chociaż dzisiaj wiemy już o wiele więcej od naszych przodków o kosmicznych obiektach widocznych na zimowym niebie, to dzięki starożytnym astronomowie wiedzą także, jak je odnaleźć. W trakcie pokazu omawiane są gwiazdozbiory widoczne nad Łodzią po zachodzie Słońca. Oprócz obiektów widocznych gołym okiem pokazane są mgławice, gromady gwiazd, galaktyki. Treści przekazywane przez prezentera dostosowane są do wieku widzów.

Podstawy programowe wspierane tym pokazem


 

Znaki na niebieZnaki na niebie (Planetarium EC1)
dla: uczniów kl. 5-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Podstawy obserwacyjnej astronomii wywodzą się m.in. ze starożytnego Babilonu. Prawie cztery tysiące lat temu narodziła się cywilizacja, która jako pierwsza nie tylko spojrzała w gwiazdy, ale zaczęła swoje obserwacje zapamiętywać i notować na tyle skutecznie, że wiedzę tę przekazała swoim następcom. Gwiazdozbiory są używane do określania położenia oraz nawigacji do dzisiaj. Sonda Cassini, której zawdzięczamy ogrom wiedzy o Saturnie, lokalizowała swoje położenie porównując „widziany na żywo” układ gwiazd z mapami przechowywanymi w komputerowej pamięci.

Podstawy programowe wspierane tym pokazem


 

Niezbadane światyNiezbadane światy (Planetarium EC1)
dla: uczniów kl. 4-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Pokaz „Niezbadane światy” zabiera widzów w pobliże gwiazdy 51 Peg i wprowadza ich w tematykę planet pozasłonecznych. Widzowie odwiedzają wygenerowaną na podstawie naukowych modeli i symulacji powierzchnię jednego z takich obiektów. Mają okazję porównać 51 Peg z naszym Słońcem, co pozwala im zrozumieć różnicę między tymi dwoma układami. Poznają też warunki, umożliwiające powstanie życia i jego trwanie poza Ziemi.

Podstawy programowe wspierane tym pokazem


 

Dobór naturalnyDobór naturalny (Planetarium EC1)
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Co sprawia, że powstają nowe gatunki roślin i zwierząt? Karol Darwin opowiada publiczności o tym, jak odwiedzając Galapagos opracował teorię doboru naturalnego i zabiera nas ze sobą w podróż dookoła świata. Poznamy latimerie, ryby będące żywymi skamielinami; zabawnego ptaka głuptaka niebieskonogiego; niewidome lustrzenie meksykańskie i wiele innych przedziwnych gatunków zwierząt.

Podstawy programowe wspierane tym pokazem


 

Czarne dziury

Czarne dziury (Planetarium EC1)
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Czarna dziura to obszar czasoprzestrzeni, której nie może opuścić nawet światło. Istnienie takich obiektów przewidziała ogólna teoria względności Alberta Einsteina. W czasie pokazu w Planetarium EC1 widzowie dowiedzą się jak powstają, gdzie się znajdują oraz jaki wpływ na Wszechświat mają te obiekty. Spróbujemy wyjaśnić lub choćby zdefiniować pojęcia "horyzontu zdarzeń", "osobliwości" oraz "zakrzywienia czasoprzestrzeni". Przedstawimy symulacje wyglądu tych niezwykłych miejsc Wszechświata.

Podstawy programowe wspierane tym pokazem


 

Na skrzydłach marzeńNa skrzydłach marzeń (Planetarium EC1)
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Pokaz „Na skrzydłach marzeń” opowiada o historii lotnictwa, o realizacji snów setek pokoleń. Symbolicznym pierwszym zwycięstwem myśli ludzkiej stał się balon na gorące powietrze, skonstruowany przez braci Josepha i Jacquesa Montgolfier, który po raz pierwszy wzbił się 14 grudnia 1782 roku. Ale człowieka wyniósł dopiero dziesięć miesięcy później. Gdyby nie te pierwsze próby oderwania się od ziemi, nie podbijalibyśmy dzisiaj Kosmosu.

Podstawy programowe wspierane tym pokazem


 

Początki ery kosmicznejPoczątki ery kosmicznej (Planetarium EC1)
dla: uczniów kl. 7-8 szkoły podstawowej + szkoły ponadpodstawowej

Kim byli pierwsi kosmonauci i astronauci? Jak ludzkość rozpoczęła podbój kosmosu? Co zawdzięczamy lotom poza naszą planetę? Pokaz odpowiada na te i inne pytania, przedstawiając widzom rekonstrukcję początków astronautyki, której motorem napędowym była rywalizacja między ZSRR a USA.

Podstawy programowe wspierane tym pokazem


 

Kliknij tutaj po zestawienia dla pozostałych grup wiekowych