Zaplątani: podstawy programowe warsztatów

"Zaplątani... w świecie polimerów", czyli jak powstają polimery, tworzywa sztuczne i inne materiały. Podczas warsztatów znajdziemy odpowiedź na pytania: z czego tworzy się zabawki, co wspólnego ma slime z oponami i jakie wyjątkowe właściwości mają polimery. Na tych zajęciach każdy uczeń stworzy własny materiał polimerowy, przetestuje go i zabierze ze sobą.

 

| Opis oferowanych warsztatów dla szkół | Opis "Zajęć z klasą" |

 

ETAP WCZESNOSZKOLNY, KLASY I-III SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Zgodnie z obowiązującą podstawą programową pokaz wspomaga nauczycieli w realizacji następujących zagadnień:

1. Zaciekawienie światem przyrody, kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy.
2. Znaczenie obserwacji, pomiarów i doświadczeń  w poznawaniu prawidłowości w świecie przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest?”, „co się stanie, gdy?”.
3. Nabywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozumienia świata przyrody.

 

EDUKACJA SZKOLNA, KLASY IV-VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ

Chemia: Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

1. opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg prostych procesów chemicznych;
4. wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną;
6. stosuje poprawną terminologię;

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1. bezpiecznie posługuje się prostym sprzętem laboratoryjnym i podstawowymi odczynnikami chemicznymi; 
2. projektuje i przeprowadza proste doświadczenia chemiczne; 
3. rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia; 
4. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Chemia: Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Substancje i ich właściwości. Uczeń:

1. opisuje właściwości substancji będących głównymi składnikami stosowanych na co dzień produktów, np. soli kuchennej, cukru, mąki, wody, węgla, glinu, miedzi, cynku, żelaza; projektuje i przeprowadza doświadczenia, w których bada wybrane właściwości substancji; 
2. rozpoznaje znaki ostrzegawcze (piktogramy) stosowane przy oznakowaniu substancji niebezpiecznych; wymienia podstawowe zasady bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi; 
3. opisuje stany skupienia materii;

III. Reakcje chemiczne. Uczeń:

2. podaje przykłady różnych typów reakcji (reakcja syntezy, reakcja analizy, reakcja wymiany); wskazuje substraty i produkty;

Zagadnienia dotyczące pokazów na temat:
- badanie właściwości fizycznych (np. stanu skupienia, barwy, rozpuszczalności w wodzie i benzynie, oddziaływania z magnesem, kruchości, plastyczności, gęstości) oraz chemicznych 

VIII. Związki węgla z wodorem – węglowodory. Uczeń:

7. zapisuje równanie reakcji polimeryzacji etenu; opisuje właściwości i zastosowania polietylenu;

 

| Opis oferowanych warsztatów dla szkół | Opis "Zajęć z klasą" |